אפיגנטיקה ומחלת הסרטן

בשנים האחרונות מדענים גילו שיכולים להיות שינויים בביטוי של גנים בלי שינוי ב-DNA עצמו. הם קראו למדע הזה אפיגנטיקה- מה שמעל או מעבר לגנטיקה.

כולנו נולדים עם רצף גנטי שירשנו מהורינו הביולוגים. הגוף מבטא את הגנים בהתאם לתאים השונים, למשל תאי הכבד יבטאו גנים שונים מתאי הכליות, או בהתאם לגיל- אצל תינוק יבואו לידי ביטוי גנים שונים מאשר אצל אדם בוגר ועוד. אפיגנטיקה אינה עוסקת בשינויים או מוטציות ב-DNA עצמו, אלא בבקרה על הביטוי של הגנים, דבר שמושפע בין השאר מההתנהגות שלנו והסביבה בה אנחנו חיים. מחקרים רבים שנעשו בתחום מראים שלבחירות שלנו יש משמעות בעולם המולקולרי הקטנטן, עמוק בתוך תאי ורקמות הגוף.

איך עובד תהליך הבקרה של הביטוי הגנטי?

התהליכים האפיגנטיים הם תהליכים טבעיים שמתרחשים כל הזמן. עד כה זוהו תהליכים רבים האחראים על הביטוי של הגנים, למעשה מדובר על מעין מנגנוני כיבוי והדלקה של הגנים. מחקרים מראים שלתהליכים האלה יכולה להיות השפעה מעודדת או מדכאת של מחלות, כמו למשל על מחלת הסרטן. אחד המוכרים והנחקרים מבין התהליכים הוא מתילציה של DNA.

איך פועל תהליך מתילציה של DNA ואיך אנחנו יכולים להשפיע עליו בבחירות שלנו?

ד"ר ליאת אדרי מסבירה בספרה "בריאות מותאמת אישית":

"ה- DNA שלנו בנוי מארבע חומצות גרעין החוזרות ברצפים משתנים. לצורך המחשה, אפשר לדמות כתיבה של ספר עב כרס בארבע אותיות בלבד- A,C,G ו-T. לא ייאמן, אבל זהו כל החומר התורשתי שלנו. כל היצורים החיים בנויים מארבע חומצות גרעין, והקבוצה המתילית נקשרת לרצפים צמודים של G ו-C רצופים. הם נקראים איזורי ה CpG islands וחשוב להדגיש שרצפים אלה עוברים בתורשה לדוגמה רצף של CG TGATC CG. רק אל CG שנמצאים כמו איים קטנים באוקיינוס של החומר התורשתי תיקשר קבוצת המתיל...מספר האתרים של ה-CG שהמתיל מתמקם בהם עובר בתורשה. אצל אנשים מסוימים ה-CG יכול להיות כ-80% מה-DNA, ואצל אחרים ה-CG יכול להיות 40% מה-DNA...עם זאת הם יכולים למלא את כל 40 האחוזים, אם ישלבו בתזונתם רכיבים בקבוצת מתיל ויאמצו את הרגלי התזונה האלה: יאכלו מזון שאינו מעובד ומתועש אלא טרי ושאינו מכיל רעלים כמו ביספנול A וכספית. לעומת זאת, מי ששיעור ה-CG ב-DNA שלו עומד על 80%, אבל הוא אינו ממלא את מספר האתרים של ה-CG, ברכיבים מקבוצת מתיל עלול להרע את מצבו הבריאותי. זהו אחד הקשרים בין סביבה לבין גנטיקה."

בהמשך ד"ר אדרי מביאה טבלה של מזונות שנמצאו במחקרים רבים כמסייעים למניעה ולמלחמה במחלת הסרטן ולחיזוק המערכת החיסונית. בין המזונות תוכלו למצוא תה ירוק, כורכום, ירקות ממשפחת המצליבים, שום, בצל כרשה, עירית, גזר בטטה דלעת, עגבניות, סויה, פטרוזיליה וסלרי, פירות הדר-ויטמין C, ויטמין D, אצות, פטריות, שוקולד מריר ועוד.

אז מה השורה התחתונה?

כולנו נולדנו עם מטען גנטי מסוים ויש מי שיאמר עם גורל או השגחה מלמעלה. אבל עדיין יש לנו  אפשרות להשפיע על מה שקורה בתוך הגוף שלנו! להקפיד על בדיקות שגרתיות (כמו בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם לנשים- פאפ או HPV), להפחית בצריכה של סוכר, אלכוהול ועוד מזיקים, להגביר צריכה של מזון טרי ולא מעובד, להקדיש זמן לפעילות גופנית ולהשאיר גם קצת מקום לטפל בנפש שלנו ולהוריד רמות מתח. ואם לא הכול בבת אחת, לפחות תתחילו מדבר אחד. שיהיה לבריאות :)

הכתבה הזו מכילה מידע אינפורמטיבי ואינה מהווה ייעוץ או המלצה רפואית.

מקורות וקריאה נוספת:

Epigenetics: The Science of Change, Bob Weinhold,  Environ Health Perspect. 2006 Mar; 114(3): A160–A167.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1392256/

בריאות מותאמת אישית- הבמ"א שלך, ד"ר ליאת אדרי, אוריון הוצאת ספרים, חולון 2014, עמ' 77-78, עמ' 105-109.

עוד מד"ר ליאת אדרי ורפואה מותאמת אישית באתר האינטרנט:

https://www.drliatedry.co.il/