מבט על בדיקות ציטולוגיות- ענף בפתולוגיה שמתמחה בזיהוי ואבחון של תאים. 
ענת רז (בתמונה), לבורנטית במחלקת ציטולוגיה מסבירה:
אחת מהבדיקות הציטולוגיות שאנחנו עורכים במעבדה היא בדיקות שתן לגילוי מוקדם של סרטן בדרכי השתן. המטרה היא לגלות תאים חשודים לממאירות שמגיעים ממערכת השתן. אנחנו מקבלים את הדגימות ומעבירים אותן תהליך של עיבוד כדי לעבור אבחנה תחת עינית המיקרוסקופ על ידי ציטוסקרינרים.ות.


איך זה נעשה? 


מכניסים דגימה מהשתן לתוך מיכל קטן שמחובר לספוג מיוחד ומצדו השני סלייד (זכוכית נשא). החומר עובר מרכוז במכשיר צנטריפוגה. תוך כדי התנועה הסיבובית התאים עוברים אל הסלייד דרך הספוג ועוברים סינון. אחרי שמוציאים את הסלייד עם התאים עליו מהמכשיר, מיד מרססים אותו עם חומר קיבוע. אחרי שהחומר מתייבש, הסליידים מוכנסים למכשיר שצובע את התאים בצביעת פאפ, בדומה לבדיקות של תאים מצוואר הרחם. המכונה גם מכסה את הסליידים כדי לשמור על הממצא שהולך לאבחון.


סיגל כפיר, מנהלת מחלקת ציטולוגיה במעבדה מוסיפה שמבצעים בדיקות שתן כאשר יש חשד לסרטן בדרכי השתן בגלל הופעת גורמי סיכון כמו דם בשתן או כאבים. בעזרת המיקרוסקופ אפשר לראות את התאים ולזהות כאלה שעברו שינויים לא נורמליים ועלולים להעיד על התפתחות של גידול ממאיר. מסווגים את התאים על פי צורת הגרעין והתא, על פי גודלם וצורתם היחס ביניהם, ועוד.
בדיקת שתן היא רק חלק ממערך הבדיקות לגילוי ממאירות בדרכי השתן. כדי להעלות את אחוז הגילוי של השיטה, מבצעים את הבדיקה במשך 3 ימים ברצף. ברגע שיש חשד שאכן מדובר בסרטן (גם אם לא נמצאו תאים חשודים בשתן), הרופאים יבקשו לעשות המשך בירור שיכול לכלול ביופסיה- דגימה של הרקמה. 


מרגישים משהו שונה בגופכם, כאב לא רגיל? לכו להיבדק. גילוי מוקדם מציל חיים!

לחצו כאן למידע נוסף על סרטן בדרכי השתן באתר האגודה למלחמה בסרטן.