אם יש לכם סבתא יפנית, יכול להיות שכשאתם לא מרגישים טוב (במקום מרק עוף) היא מציעה כוס חמה ומרירה של תה ירוק. ייתכן שזה קשור לעובדה שבתה ירוק יש חומר שנקרא ECGC והוא נוגד חמצון. 


מה זה חמצון ואיך זה קשור למחלת הסרטן?


חמצון מתרחש כחלק מתהליך הנשימה של התאים ובעוד תהליכים טבעיים בגוף. בחמצון נוצרים רדיקלים חופשיים- תרכובות חמצן לא יציבות. חוסר היציבות נובע מכך שחסר להן בשכבה החיצונית אלקטרון אחד ומספר האלקטרונים הוא אי זוגי. החסר הזה גורם לרדיקלים למשוך אלקטרונים ממולקולות אחרות. זהו תהליך טבעי והוא אפילו יכול לשמש את התאים הבולענים של מערכת החיסון כדי לחסל תאים של פולשים. אבל יש השפעות כמו עישון, צריכת אלכוהול, תזונה לא בריאה, חשיפה לקרינה ועוד, שמגבירות את החמצון ואת יצירת הרדיקלים החופשיים מעבר לצורך של הגוף וליכולת שלו לטפל ברדיקלים. במצב כזה של חוסר איזון, הרדיקלים יכולים לגרום לנזקים. למשל רדיקלים חופשיים יכולים לגרום לשרשרת של גניבת אלקטרונים במולקולות השומן שבקרום התא שתביא לפירוק ומוות תאים, או חמצון של DNA שיוצר מוטציות גנטיות וסרטן. בתה ירוק יש חומרים שנקראים פנול פנולאידים, ובמיוחד EGCG, אלו תרכובות צמחיות שמונעות את חמצון היתר ויצירת הרדיקלים העודפים. עוד נוגדי חמצון ידועים, שתורמים אלטרון לרדיקלים החופשיים כדי להרגיע את המצב ולנטרל את הרדיקלים הם הויטמינים A,C, ו-E. 

בגזרה אחרת, אותו החומר, (epigallocatechin-3-gallate) EGCG יכול להשפיע על בקרה אפיגנטית שנקראת "מתילציה" ולעכב תהליך שעלול לגרום להשתקה של גנים שפועלים נגד הסרטן ונגד ההתפתחות הממאירה של התאים. בנוסף EGCG  מעודד יצירה של חלבונים נוגדי סרטן, ומונע יצירה של חלבונים מעודדי סרטן. (חומרים נוספים שעוזרים בתהליכים האלה הם למשל כורכומין שמגיע מצמח הכורכום, תרכובות גופרתיות שיש בשום ובבצל ועוד). 
מחקרים רבים נערכים כדי להבין את האפקטיביות של שתיית תה ירוק, וביניהם מחקר רחב היקף שנעשה ביפן על 52,464 נבדקים ומראה שיש פחות חולים בסרטן המטולוגי (דם) אצל שותי התה הירוק. 
מחקר אחד שנערך בסין על כ- 7,000 נשים צעירות, מצא שנשים ששתו תה ירוק חלו פחות בסרטן השד. ויש עוד הרבה.

הכתבה הזאת לא מחליפה ייעוץ רפואי, אם זה נראה לכם רלוונטי, תתיעצו עם הרופאים שלכם! 

ואם הרדיקלים החופשיים סקרנו אתכם, תוכלו ללמוד עליהם עוד כאן:

מקורות:

בריאות מותאמת אישית- הבמ"א שלך, ד"ר ליאת אדרי, אוריון הוצאת ספרים, חולון 2014, עמ' 59-109, פרק 2- אם כל המחלות- סרטן.

עוד מד"ר ליאת אדרי ורפואה מותאמת אישית באתר האינטרנט:

https://www.drliatedry.co.il/

האגודה למלחמה בסרטן:
https://www.cancer.org.il/dover_news/new.aspx?NewId=1912
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31452000/

https://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=6833