השבוע (30.3.2022) חוגגים בעולם את יום הרופא/ה הבינלאומי!

היום הזה הוא זמן לומר תודה לרופאים והרופאות שעובדים ללא לאות כדי לשמור על הבריאות שלנו, לרפא אותנו וכדי למנוע מחלות.

במעבדת L.E.M עובדים רופאים ורופאות פתולוגים, רופאים שכמעט לא פוגשים מטופלים, ועבודתם נעשית מאחורי הקלעים של עולם הרפואה. הרופאים הפתולוגים עוסקים באבחון של דגימות כחלק מגילוי מוקדם של מחלות, וכן בבירור של מצב רפואי והתאמת טיפול. בישראל ובעולם ישנו מחסור בפתולוגים ומדי שנה מספרם הולך ופוחת. נעשים מאמצים בחלק מהמדינות לשכנע סטודנטים לרפואה לבחור בתחום זה אף על פי שיש לו מוניטין פחות זוהר, ייתכן שבגלל חוסר הקשר עם המטופלים ואולי בגלל האסוציאציה לפתולוגיה משפטית שעוסקת בזיהוי גופות וממצאים בחקירות משטרתיות.   

ד"ר מגדה אופן, פתולוגית בכירה, סיפרה לנו על התחום הייחודי:

"הבחירה להיות רופאה פתולוגית דורשת ראש פתוח, כי יש הרבה היבטים של רפואה שכלולים בתוך הפתולוגיה, וצריך להיות במודעות להכול. תשובה פתולוגית לא מסתיימת במבט בעינית המיקרוסקופ. כדי להגיע לאבחנה צריך לקחת בחשבון את כל המידע שיש על המטופלים ועל הבדיקה עצמה, ולראות את התמונה הרחבה. כשעובדים בתור פתולוגים לומדים לשים לב לפרטים הכי קטנים ולזכור אותם, זה הרגל של עבודה שכרוכה בבחינה מדוקדקת של תאים ורקמות, אבל זה משפיע גם על החיים. אם מישהו ישאל אותי מה הוא לבש כשנפגשנו בחודש שעבר...סיכוי טוב שאני אדע לומר.

כשהייתי מתמחה צעירה לפתולוגיה המנהל שלי בבית החולים לימד אותי שכשאני מסיימת את היום, עלי לוודא שכל המשימות שלי פתורות. אם יש בדיקה שעוד לא הסתיימה, צריך לרשום בדיוק איפה הדברים עומדים כך שאם מחר מישהו אחר יחליף אותי, הוא לא יצטרך להתחיל את הבירור מחדש ולעכב את התשובה. יש מישהו בצד השני שמחכה לה! זה משהו שאני לוקחת איתי עד היום".

תודה ד"ר אופן ולכול הרופאים והרופאים המופלאים שלנו!