מדי שנה מציינים בארץ ובעולם את שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם בין ה-16 ל-21 בינואר.

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה השבוע מידע עדכני שכדאי לכן לדעת:

בעשור האחרון יותר נשים (30% יותר) מאובחנות עם נגע טרום סרטני בצוואר הרחם- אלה שלבים מוקדמים של המחלה- בזכות בדיקות לגילוי מוקדם.

בשנה שחלפה כ-1200 נשים אובחנו עם שינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם. סרטן צוואר הרחם הוא סרטן שברוב המקרים מתפתח לאט, כך בעזרת בדיקה פשוטה אפשר לאבחן בשלב מוקדם ויש תוצאות טובות יותר של טיפול והחלמה.

בשנת 2022 כ-300 נשים אובחנו עם סרטן צוואר הרחם בישראל. לפי הערכות האגודה למלחמה בסרטן, 100 נשים בקרוב נפטרו מהמחלה.

מה את יכולה לעשות כדי לשמור על בריאות צוואר הרחם?

-בדיקות

-חיסונים

-שמירה כללית על הבריאות (למשל- להפסיק לעשן!)

עם ההתפתחות של בדיקות ואבחונים רפואיים, ברחבי העולם וגם בישראל יש מעבר מבדיקות פאפ בתור הבדיקה הראשית לגילוי מוקדם של צוואר הרחם, לבדיקות HPV- בדיקות לנוכחות וירוס הפפילומה האנושי בצוואר הרחם. וירוס HPV נחשב על פי מחקרים כגורם הראשי להתפתחות סרטן צוואר הרחם וכן לסוגי ממאירויות אחרות אצל נשים וגם אצל גברים.

הבדיקה מתבצעת על ידי איסוף תאים מצוואר הרחם עם מטוש. במעבדת LEM אנחנו משתמשים בשיטה החדשנית של חברת BD שמראות אם יש נוכחות של אחד מ-14 הזנים המסוכנים של וירוס HPV. אם מתגלה נוכחות של אחד מהזנים המסוכנים, אותה הדגימה תישלח לאבחון של תאי צוואר הרחם- לבדיקת פאפ. לפי התשובות של הבדיקות תופני על ידי הרופא/ה המטפל/ת להמשך בירור לפי הצורך,

בדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם מומלצת בישראל לגילאים 25-60 ואם יש צורך, גם אחרי.

מה זה בדיקת HPV?

וירוס הפפילומה האנושי HPV-Human Papilloma Virus, הוא וירוס שעובר מאדם לאדם דרך מגע מיני. הוא עלול לגרום ליבלות באיברי המין ומחלות אחרות כמו סרטן בצוואר הרחם, בפות, בפי הטבעת ואצל גברים גם בפין, בפה ובלוע. הוירוס עובר ומשפיע על נשים וגם על גברים. לוירוס HPV יש למעלה מ-100 זנים, חלקם לא גורמים לתחלואה, וחלקם כן. ברוב המקרים הגוף נפטר מהוירוס בכוחות עצמו, הבדיקות נעשות עבור אלה שלא. הדגימה שנלקחת מצוואר הרחם מועברת דרך מיכשור שמברר האם יש נוכחות של הזנים המסוכנים של הוירוס- 14 זנים שעלולים לגרום למחלות. הבדיקה במעבדה בודקת נוכחות של הגנים ישל הוירוס (DNA) כך שהיא מאוד מדויקת.

האם בדיקת HPV כואבת?

בדיקת HPV היא בדיקה פשוטה. את תתבקשי להוריד את הבגדים מהמותן ולמטה, הרופא/ה ישתמש בספקולום- מפשק כדי להרחיב את הנרתיק ויאסוף עם מטוש תאים מצוואר הרחם, האיבר הקטן שמחבר בין הנרתיק והרחם. כמו כל בדיקה גינקולוגית לרוב הנשים זה לא נעים, ויש נשים רגישות יותר שהבדיקה גם מכאיבה. לכן חשוב שתעשי את הבדיקה אצל גינקולוג/ית שאת מכירה וסומכת עליו/ה ותוכלי להיות רגועה יותר (לפחות באופן יחסי).

מה הסיכונים בבדיקה?

יש נשים שסובלות אחרי הבדיקה מאי נוחות או כאב ואפילו דימום קל. שוב, כדאי ללכת לרופא/ה שאת סומכת עליו/ה. אם זה אפשרי מומלץ ללכת עם מלווה, כפי שכדאי בכל בדיקה רפואית.

תוך כמה זמן אקבל תשובה?

הבדיקה שעשית עוברת לאבחון במעבדה ואז התשובה חוזרת אל הרופא/ה. זמן לתשובות תלוי בזמן ההגעה של הבדיקה אל המעבדה.

האם בדיקת HPV היא חובה לכל אחת?

הבדיקה מומלצת באופן שגרתי לנשים בגילאים 25-60 מדי 3 שנים, ובמיוחד אם יש חשד- דימומים, כאבים, חוסר נוחות בעת קיום יחסי מין.

איך מתבצעת בדיקת HPV במעבדה?

לאחרונה מעבדת L.E.M התחילה לעבוד עם המיכשור החדשני ביותר בישראל של חברת BD הותיקה. כל התהליך נעשה באופן אוטומטי וללא מגע יד כדי להפחית זיהומים וטעויות אנוש. הבדיקה מזהה את 14 זני הוירוס שנחשבים על פי מחקרים כזנים המסוכנים שעלולים לגרום להתפתחות של ממאירות בצוואר הרחם.

איך אני מתכוננת לבדיקת HPV?

את לא צריכה לעשות הרבה. כדאי ללבוש בגדים שנוח לך להוריד וללבוש. שימי לב שאת קובעת את הבדיקה לא בזמן הוסת.

למה כדאי לי לעשות בדיקת HPV?

כיום בישראל ובעוד מדינות בעולם יש מעבר לבדיקת HPV בתור בדיקת הסקר הראשונית לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. גילוי מוקדם של התפתחות ממאירה הוא קריטי ומשנה חיים בטיפול ובהחלמה מהמחלה הזו.

כמה זמן נמשכת הבדיקה?

הבדיקה עצמה היא ממש קצרה ונמשכת כמה דקות ספורות.

ולסכם את העניין...

בדיקת HPV נחשבת כיום כבדיקת הסקר הטובה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. תהיי פעילה בנוגע לשמירה על הבריאות שלך, קבעי תור לבדיקה עוד היום.