על פרס נובל ווירוס הפפילומה האנושי

בשבוע שעבר (29.5.23) הלך לעולמו ד"ר הרלד צור האוזר הגרמני, שזכה בשנת 2008 בפרס נובל על כך שהראה את הקשר בין וירוס הפפילומה האנושי (HPV) וסרטן צוואר הרחם. התגליות שלו היוו את הבסיס ליצירת החיסון הראשון נגד הוירוס. ברבות השנים, במדינות רבות וגם בישראל עברו לבדיקה לנוכחות וירוס הפפילומה האנושי בתור בדיקת הסקר הראשונית לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. משמעות הדבר היא שנעשה מעבר מבדיקת פאפ PAP המוכרת שבודקת את מצב התאים בצוואר הרחם, לבדיקה האם יש נוכחות של זני וירוס HPV, והאם מדובר על הזנים המסוכנים שעלולים לגרום לשינויים בתאים ולהתפתחות סרטן צוואר הרחם. במרפאה הבדיקה נעשית באותו האופן- איסוף ממצאים מצוואר הרחם על ידי מטוש, אבל במעבדה היא עוברת תהליך אחרת לגמרי.

ד"ר הרלד צור האוזר הוכיח טענה שנראתה מופרכת, שוירוס הפפילומה האנושי, וירוס שהיה מוכר כוירוס צנוע שמחולל יבלות על איברי המין, הוא הגורם הראשי לסרטן צוואר הרחם ולסוגים נוספים של סרטן. ד"ר האוזר התחיל את מחקרו בשנות ה-70, תקופה בה האמינו שסרטן צוואר הרחם נגרם בעיקר מהשפעות הורמונליות ותורשתיות. באותה תקופה השתמשו בבדיקת פאפ לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם. הייתה עדות לקשר מסויים בין הוירוס לבין המחלה, כי ראו שלנשים רבות שחלו בסרטן צוואר הרחם היו גם יבלות על איברי המין. היה קושי לקבל תמונה יותר מלאה משום שאז לא הייתה דרך לגדל את הוירוס בתרביות. חוקרים אחרים חשבו שהאחראי למחלה הוא דווקא זן של וירוס ההרפס (herpes virus, HSV-2).

ד"ר האוזר וצוותו חיפשו סמני DNA של וירוס הפפילומה בתאים סרטניים כחלק מהמחקר וביסוסו.

בשנת 2006 ה-FDA האמריקאי אישר את החיסון הראשון נגד וירוס הפפילומה האנושי, מה שהוביל לגל של חיסונים של נערים ונערות ברחבי ארצות הברית. בשנת 2008 קיבל ד"ר האוזר פרס נובל לרפואה על פועלו יחד עם 2 חוקרי HIV.

ד"ר האוזר המשיך לפעול כדי לקדם את מתן החיסון ברחבי העולם ולמגר בעזרתו את סרטן צוואר הרחם, וסוגים נוספים שנגמרים על ידי הוירוס.

מקורות:

https://www.washingtonpost.com/obituaries/2023/05/31/harald-hausen-hpv-cancer-dies/