על בטיחות וחיי מעבדה

על בטיחות וחיי מעבדה

אל תאמרו מטף אלא מטפה!

דורון מסד ממונה הבטיחות של מעבדת L.E.M מספר לנו על בטיחות במעבדה (ומבקש לשמור בדרך גם על עברית תקינה;). העבודה של ממונה הבטיחות מתחילה מסקרי סיכונים שממפה את כל הסכנות שהעובדים עלולים להיתקל בהם בסביבת העבודה בתפקידיהם השונים, ממשיך ביצירת נהלים, הדרכות תקופתיות לעובדים- שידעו ממה להיזהר וגם מה לעשות בשעת חרום, ומבט חודר לכל שקע ומיכל במעבדה.

דורון מסביר שיש סיכונים בכל משרד, שריפות כתוצאה מכשלי חשמל, ואפילו ממטענים של סמאטרפונים ומכשירים אחרים. במעבדה יש סיכונים שנוגעים לסביבה הייחודית של המעבדה, חומרים שאנחנו משתמשים בהם ברמה היומיומית לעיבוד והכנה של חומר לאבחון פתולוגי- אתאנול, איזופרופיל אלכוהול, וקסילן הם למשל דליקים מאוד. רמת דליקות של חומר נמדדת לפי נקודת ההבזקה שלו- בנזין יכול להידלק מסיגריה בטמפ' של מינוס 40 מעלות (צלזיוס)! נקודת ההבזקה של אצטון היא 18- מעלות, ושל קסילן ואתאנול גבוהה יותר, כתלות בהרכב (ולא לבדוק בבית).

ישנם חומרים אחרים שהם רעילים, כמו פורמלין, חומר שנועד לשמר את הדגימות שמגיעות למעבדה עד שיעברו עיבוד. פורמלין רעיל במגע בעור, וביתר שאת מסוכן במגע בעיניים ואפילו יכול לגרום לעיוורון. כשעובדים עם פורמלין וקסילן עושים את זה תחת מנדף ששואב את האוויר דרך פילטר של פחם פעיל מיונן.

המעבדה מסווגת לפי רמת סיכון ובהתאם לזה הנהלים שנועדו למנוע תקלות, ולשמור על העובדים ועל המקום.

אז לא לוותר על חלוק ומשקפי מגן, ותוציאו את המטען של הסמארטפון מהחשמל בתום השימוש!