בדיקות לגילוי מוקדם של צוואר הרחם

בדיקות לגילוי מוקדם של צוואר הרחם

בדיקת נגיף הפפילומה האנושי (HPV) הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר לבדיקת סרטן צוואר הרחם ברחבי העולם, כולל בישראל. על פי מחקר שפורסם ב-Journal of Lower Genital Tract Disease בשנת 2021, ישראל החלה מעבר לשימוש בבדיקת HPV כשיטת הסקר העיקרית לסרטן צוואר הרחם מאז 2017. במחקר צוין כי גישה זו אומצה במדינות רבות ברחבי העולם, כולל ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה וחלקים מאירופה.

אחת הסיבות לפופולריות הגוברת של בדיקות HPV היא שיטה רגישה ואמינה יותר לגילוי סרטן צוואר הרחם מאשר בדיקת הפאפ המסורתית. HPV הוא הגורם המוביל לסרטן צוואר הרחם, ולכן זיהוי נוכחות הנגיף יכול לסייע בזיהוי נשים בסיכון לפתח את המחלה לפני שהיא מתקדמת. במדינות רבות ברחבי העולם, כולל ארצות הברית, אוסטרליה, קנדה וחלקים מאירופה.

במונחים של ביצוע בפועל של בדיקת סרטן צוואר הרחם, יש שונות מסוימת בין המדינות. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) נכון לשנת 2018, 71% מהנשים בגילאי 30-49 בישראל נבדקו לגילוי סרטן צוואר הרחם בחמש השנים האחרונות. זה גבוה מהממוצע העולמי שהוא 44%, אך נמוך מכמה מדינות מפותחות אחרות כמו בריטניה (76%) ואוסטרליה (79%).

למרות הזמינות של בדיקות סקר, סרטן צוואר הרחם נותר חשש משמעותי לבריאות הציבור הן בישראל והן ברחבי העולם. על פי נתוני משרד הבריאות, נרשמו 177 מקרים חדשים של סרטן צוואר הרחם ו-52 מקרי מוות מהמחלה בישראל בשנת 2017. ארגון הבריאות העולמי מדווח כי סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בקרב נשים בעולם, עם הערכה של 570,000 חדשים. מקרים ו-311,000 מקרי מוות ב-2018.

#גילוימוקדםמצילחיים

מקורות:

Menczer, J., Adar, T., Rozen, R., & Sagi-Dain, L. (2021). HPV testing as a primary screening tool in Israel: Implementation and quality indicators. Journal of Lower Genital Tract Disease, 25(1), 44-48.

World Health Organization. (2020). Cervical cancer. Retrieved from https://www.who.int/cancer/prevention/diagnosis-screening/cervical-cancer/en/

Israeli Ministry of Health. (2017). Cancer incidence in Israel 2017. Retrieved from https://www.health.gov.il/PublicationsFiles/cancer_2017.pdf