מה הקשר בין נאסא לבין אבחון פתולוגי?

מה הקשר בין נאסא לבין אבחון פתולוגי?

לאחרונה המדענים של אחד ממרכזי המחקר של NASA, סוכנות החלל האמריקאית, הציגו טכנולוגיה חדשה לאבחון מצבים בריאותיים בעזרת תבחין נשיפתי. אתם מכירים את זה מהינשוף של השוטרים שתפקידו לבדוק רמות של אלכוהול בדם, או מבדיקה לאבחון נוכחות של החיידק H.pylori הליקובקטר פילורי, חיידק שעלול לגרום לכיבים ודלקות במערכת העיכול. חברת החלל האמריקאית עובדת על מכשיר שיוכל לעשות בקלות בדיקות נרחבות יותר עבור אסטרונאטים/ות שנמצאים בתחנות חלל לתקופות ארוכות וזקוקים לאבחון רפואי.


הנשימה שלכם מגלה עליכם הכל


למכשיר החדש שגרסה ראשונית שלו נחשפה בימים אלה, קוראים Breath Analyzer  E-NOSE. ד"ר ג'ינג לי שמובילה את המחקר במרכז NASA Ames בקליפורניה מנסה לייצר "אף אלקטרוני" בעזרת ננו-טכנולוגיה. כשה- E-NOSE הקומפקטי יגיע לפיתוח מלא הוא אמור לבצע אבחון של דלקות, מחלות בדרכי הנשימה והלב ועוד ולתת תוצאות במקום, תוך דקות ספורות בלבד. בעזרת חיישנים רגישים ובשילוב של גורמי לחות, טמפ' וכו', המכשיר אמור לזהות נוכחות של סמנים ביולוגים (ביומרקרים) ומטבוליטים (חומרים שנוצרים בתהליכים של חילוף חומרים בגוף) שמעידים בכלל, או רק מרמה מסוימת, על התפתחות של מחלה או שינוי לא נורמלי בתפקודי הגוף. כרגע מדובר על זיהוי של 16 כימיקלים ביניהם מתאן, אצטון, פורמאלדהיד ובנזן. 


אם המכשיר שהפיתוח שלו החל בשנת 2002 יוכיח את עצמו, הוא עשוי לגרום לשינוי גדול בתחום האבחון והטיפול הרפואי, ולא רק מחוץ לאטמוספירה. האפשרות לעשות אבחון לא פולשני, בלי ביופסיות, ניתוחים ומזרקים ואפילו בלי משטחים יכולה להגביר באופן משמעותי את ההיענות של הציבור לעשות בדיקות שגרתיות לגילוי מוקדם של מחלת הסרטן (סרטן צוואר הרחם, סרטן השד, סרטן העור, בדיקות גנטיות ומעקבים לאנשים עם חשש מוגבר שיחלו בגלל מחלה קודמת, חשיפה לחומרים או מצבים מסוכנים, סרטן תורשתי במשפחה ועוד), בדיקות שלרוב נוטים לדחות ואף לא לעשות. 

בהצלחה NASA עם האף האלקטרוני!

מקורות

https://ntrs.nasa.gov/api/citations/20190032047/downloads/20190032047.pdf
https://www.darkdaily.com/nasa-creates-breath-analyzer-to-measure-multiple-biomarkers-in-space/